لف : ورود داده ها

دریک سیستم حسابداری ثبت رویداد های که بر اساس اسناد و مدارک اولیه به عنوان داده ها به سیستم شامل فاکتور های خرید، صورتحساب فروش، رسید دریافت ها وپرداخت های نقدی … انجام می شود.

ب: پردازش داده ها

پس از ورود داده ها (اسناد و مدارک اولیه) به سیستم

    حسابداری پردازش آن ها به ترتیب زیر صورت می گیرد:

    1. اسناد و مدارک اولیه پی از تجزیه و تحلیل، تاثیرآن ها بر دارایی ها، بدهی ها، هزینه ها، درآمد ها و حقوق صاحبان سرمایه موسسه، حسب مورد بصورت بدهکار و بستکار در برگه سند حسابداری ثبت و پس ازآن به دفتر روزنامه عمومی منتقل می گردد.
    2. ثبت های انجام شده در دفاتر روزنامهه عمومی و اختصاصی به حساب های مربوطه در دفتر کل منتقل می شود.

      زمانی که حجم رویداد های مالی مربوط به یک یا چند حساب دفتر کل زیاد باشد برای داشتن اطلاعات جزیی و تفضیلی هریک از این حساب های دفتر کل، از دفاتر معین و یا کارت های معین استفاد می گردد.

      ج: ستاده ها

      نتیجه پردازش داده ها در یک سیستم حسابداری، اطلاعات مالی ارائه شده، صورت های گزارش های مالی است که خروجی آن سیستم باید قابل اتکا، به موقع، با دقت، مختصر و مفید و مربوط  به نوع تصمیم گیری تصمیم گیرندگان باشد.

      د: بازخورد

      صحت ثبت رویداد های مالی در دفتر روزنامه و انتقال آن ها به دفتر کل درپایان هرماه با تهیه تراز آزمایشی تایید می گردد. تراز آزمایشی به عنوان ستاده سیستم حسابداری و مبنایی برای کنترل پردازش اطلاعات به عنوان بازخورد مورد ستفاده قرارگرفته و بر اساس آن برخی اطلاعات استخراجی مجددا پس از تغییرات برای اصلاح سیستم حسابداری به صورت داده های جدید وارد سیستم حسابداری می گردند.